IN ENGLISH
IN SWEDISH
top-image
Läs mer och
BLI MEDLEM!
search
SÖK
Dölj
back
Tillbaka till Nyheter
2 September 2015

74 tons lastbilar snart på våra vägar

– Jag ser ingen anledning till varför vi inte ska ha 74-tonnare på vägarna snart, sade riksdags- och trafikutskottsledamoten Lars Mejern Larsson idag efter en provtur med en tung timmerbil som VSV Frakt har på dispens, som en del av ett forskningsprojekt av Skogforsk. – Det råder en stor politisk enighet i frågan, vi behöver större ekipage för att effektivisera våra transporter.

Maxvikten för en lastbil i Sverige är 64 ton. I maj fick Trafikutskottet i uppdrag av regeringen att utreda vilka delar av vägnätet som är lämpliga för den tyngre 74-tons trafiken. Ärendet är nu ute på remiss och den 30 november ska resultatet redovisas till Näringsutskottet.

EN MILJÖINSATS

Med som sakkunnig under dagens möte var Lennart Cider, projektledare, teknisk utveckling på Volvo Lastvagnar i Göteborg. Han ser 74-tonnaren främst som en miljöinsats.
– Forskning av Skogforsk visar att 74-tonnaren sänker bränsleförbrukningen med så mycket som 8-15 %. Dessutom minskar även mängden reglerade emissioner som exempelvis försurande Kväveoxid och Partiklar som skadar våra luftvägar.

FINNS INGA NACKDELAR

Enligt Cider finns egentligen inga nackdelar med att gå över till de tunga ekipagen.
– De som bromsar tror att satsningen på tyngre lastbilar står i opposition till en utveckling av järnvägen, men så är det inte. Vi behöver båda transportslagen. Sedan finns det säkerhetsfrågor kring huruvida landets broar klarar att bära den högre totalvikten eller inte, och där är det viktigt att enas om hur man ska räkna ut broarnas bärighetsklass. Det finns nämligen olika sätt att räkna, som ger olika resultat, berättar Cider.
Det som diskuteras nu är att 74-tonnaren ska kunna tillåtas i vissa delar av vägnätet, men inte i andra. I Finland har man hanterat frågan på ett lite annorlunda vis.
– Där får du trafikera alla vägar, men svaga broar får inte korsas, och därför måste chauffören själv ha koll på vilken väg som är framkomlig. Varför skulle vi inte kunna göra på samma vis i Sverige undrar Lennart Cider.

Lennart Cider, Volvo Lastvagnar

På bilden: Lennart Cider förklarar att eftersom 74-tonnaren har två axlar fler än dagens 64-tonnare, så blir det faktiska däcktrycket lägre på de tyngre ekipagen.

FAKTA

VSV Frakt har en 74-tonnare i drift på dispens, som en del av ett forskningsprojekt av Skogforsk. Till denna lastbil finns en styrgrupp som ska utvärdera hur bra det större ekipaget fungerar i praktiken, får man ut mer, sänker man bränslekostnaden med mera. I denna styrgrupp deltar Lennart Cider, Volvo Lastvagnar, Lars Mejern Larsson, Trafikutskottet Maria Hollander, Paper Province, Morgan Careliussén, VSV Frakt Karl Narfström, VSV Frakt Thomas Holmstrand, Trafikverket och Christina Lundqvist, VSV Frakt.

Fler Nyheter

flik
15
March
Nyheter
Av: m-hilden

Pilotprojekt för industriell omvandling inlett i Bryssel

Paper Province deltog som regional intressent när det första steget togs i EU-kommissionens pilotprojekt för industriell omvandling. Projektet syftar till att bygga motståndskraftiga ekonomier och möta globaliseringen.

Läs mer
flik
12
March
Nyheter
Av: m-hilden

Guldvargen-nominering för Forskning är konst

Paper Province är tillsammans med Bulldozer Kommunikationsbyrå ett av fyra företag som nominerats till “Årets innovative” i Guldvargen 2018. Detta tack vare den innovativa vernissagen där forskningsprojekt tolkades och visades upp som konst på Karlstad CCC.  

Läs mer
flik
5
March
Nyheter
Av: m-wangestam

Fossilfri torkning med Ircons IR-teknik

Ircon Drying Systems är nya medlemmar i Paper Province. Företaget tillverkar torksystem för pappers- och livsmedelsindustrin. ”Vi har bäst utrustning i världen när det gäller el-infra”, säger vd Magnus Nilsson.

Läs mer
flik
27
February
Nyheter
Av: robert-rundberget

Paper Province belönat med guld

I dessa OS-tider har även Paper Province belönats med guldmedalj. “Det känns jätteroligt och är ett bevis på att vårt arbete håller hög kvalitet”, säger Magnus Persson, innovationsrådgivare på Paper Province.

Läs mer